Search in:

Näthandeln fortsätter att öka

Sedan det på riktigt började ta fart med näthandeln, för ungefär ett decennium sedan, har kurvan pekat uppåt för var år, en trend som fortfarande håller i sig. Exakt vad det beror på är svårt att peka på, men troligtvis handlar det om en mängd olika faktorer som tillsammans ligger till grund för näthandelns oerhörda frammarsch.

Vare sig man driver en webbshop med snygga accessoarer som Mila Silver, ett resebolag med fäste på nätet som Ving, eller en smart skobutik som Footway, så är verkligheten densamma – näthandeln ökar! Anledningarna till varför det ser ut på detta sätt är många, men om man ska spekulera så skulle några klara faktorer kunna vara pris, bekvämlighet och ett enormt utbud. Även ny och modern teknik är något som spelar roll, där bättre uppkopplingar och snyggare webbutiker gjort att shoppandet också tagit fart.

För oss konsumenter så är näthandeln något som de allra flesta resonerar har gynnat oss, men det finns självfallet också stora förlorare på den nuvarande trenden. Fysiska butiker utan någon som helst närvaro på nätet kämpar som aldrig förr med att hålla näsan ovanför vattenytan och det är redan många som gått omkull på grund av att de inte klarat av att anpassa sig på ett bra sätt. På sikt är detta någonting som skulle kunna urholka många stadskärnor, något som de allra flesta skulle hålla med om är av ondo.

Som konsument så bör man möjligtvis därför se till att handla både lokalt och på nätet, för att bidra till någon sorts balans. Samtidigt kan man dock resonera som så att det inte är konsumentens ansvar att få ett företag med en förlegad affärsmodell att överleva, frågan är vad just du anser?